A Kőzetek Naplója

Utolsó kommentek:

Fejes Valentin 2022.07.08. 17:47:33

@Irbisz: Igen, épp ez (az egyik) baj, hogy a drágalátos idézőjeles szakértő leragadt az évtizedekkel ezelőtti szinten. Sajnálom, hogy a kiadó (valamiért) ragaszkodott hozzá, pedig egy másik, nála fényévekkel jobb fordítóval (mondjuk Főzy papával) rengeteget lehetett volna javítani a helyzeten.

Nem olvastam az eredeti változatot, de kötve hiszem, hogy ilyen nyakatekert és képzavaros mondatokat használtak volna. Vagy ha így is történt, akkor azt a második kiadásnál remélhetőleg kiszemezgették, ahogy a tartalmat is frissítették (teszem hozzá, szerencsére, meg nagyon helyesen).

Az illusztrációk terén azért még bőven lenne hova fejlődniük, mert ahogy a fentebb mellékelt mintaoldalakból kitűnik, sajnos vannak köztük rondaságok.

Bejegyzés: Végtelen kiábrándultság másfél évtized múltán

Irbisz 2022.07.08. 17:39:12

Régi, 20.század eleji ismeretterjesztő könyvekben lehetett olvasni ilyen vicces, mosoly keltő mondatocskákat, mint amilyeneket kiemeltél.
Egyébként az eredeti angol is ilyen nyakatekert, képzavaros mondatokat használt?

Bejegyzés: Végtelen kiábrándultság másfél évtized múltán

Fejes Valentin 2022.07.06. 01:42:00

@AlexAston: Szerintem se hagyja ki senki! És hogy a kérdésedre válaszoljak: szerintem kiírja a rendszer, hogy a hozzászólások kizárólag előzetes moderáció után jelenhetnek meg.

Bejegyzés: Varázslatos utazás a dinoszauruszok királyságába

AlexAston 2022.07.06. 01:39:40

Már hetek óta elérhető.
Egyébként nagyon jó, érdemes megnézni.
Felnőtt és gyerek számára is élvezetes.

Bejegyzés: Varázslatos utazás a dinoszauruszok királyságába

Fejes Valentin 2021.08.02. 22:30:31

@Republic Forever!: Nem is beszélve mondjuk a triász bizarr őslényeiről!

Bejegyzés: Az óriásfogú őscápa védelmében

Lesz még Magyar Köztársaság 2021.08.02. 22:29:07

"A dinoszauruszokat leszámítva kevés őslény ragadta meg annyira a képzeletünket, mint a valaha élt egyik legnagyobb tengeri ragadozó, a megalodon."

Hiába, a perm őshüllőinek és a harmadidőszak óriásemlőseinek nincs renoméja.

Bejegyzés: Az óriásfogú őscápa védelmében

Fejes Valentin 2021.06.23. 01:24:45

@Ásványcsiszoló Mester: Az őslényt jelenleg a Dicynodontia kládon belül a Placeriinae alcsaládba sorolják.

Bejegyzés: Nem csak a dinoszauruszok nőhettek óriásira a triász végére

Irbisz 2021.06.04. 19:27:52

@Fejes Valentin:
kösz szépen, megnéztem az eredeti cikket, abban is vizsgálták ezt az állományt.

Bejegyzés: Rájöttek, milyen őslény volt a „dinoszaurusz-csont” valódi gazdája

Fejes Valentin 2021.05.30. 11:50:17

@Irbisz: Megérkezett a válasz! Igen, a csont belső szerkezete árulkodó lehet, de nem mindegy, hogy pontosan milyen csontról van szó (csöves, lapos, szabálytalan). Ha például sajátos intramedulláris állománnyal rendelkezik, akkor csak theropoda lehet.

Bejegyzés: Rájöttek, milyen őslény volt a „dinoszaurusz-csont” valódi gazdája

Irbisz 2021.05.26. 22:24:31

igen, igen, ilyen számitást olvastam én is valamelyik könyvben, csak az mammutra vonatkozott és az volt a végkövetkeztetése amit irtál, hogy nem kell tömegmészárlásra gondolni, hogy az kihalást okozzon, főleg ha a klimaváltozás is neheziti az életkörülményeket.
Ez főleg ott jelentős hatás, ahol az ember új veszély volt, példának az volt hozva, hogy Afrika nagyvad-állománya azért kiemelkedően nagy, mert az ottani állatvilág koevolócióban fejlődött az emberrel sok-sok százezer (millió) éve, hozzászoktak, hogy az embertől félni kell, mig Ausztrália és a 2 Amerika megafaunáját szinte kiirtotta az ott váratlanul megjelent és már fejlett ember - már a kőkorszaki szinten is.

Bejegyzés: Elődeinkkel szívhatott egy levegőt az utolsó egytülkű rinocérosz

Irbisz 2021.05.26. 22:24:01

@Fejes Valentin: bizony, de ehhez ősember sem kell, 20. század eleji könyvben olvastam, hogy egy már lelőtt elefánton próbálta ki az európai utazó a kisérőinek dárdáját. Hiába dobta teljes erejével, az lepattant róla, mig egy helyi nyiszlett őslakos vadász felkapta és úgy belevágta, hogy 60-70 cm mélyen behatolt.

Bejegyzés: A régmúlt vadászjelenetéről árulkodnának az új-mexikói nyomok?

Fejes Valentin 2021.05.26. 16:54:33

@Irbisz: Erre inkább rákérdeztem neked... A válaszig a szíves türelmed kérném!

Bejegyzés: Rájöttek, milyen őslény volt a „dinoszaurusz-csont” valódi gazdája

Fejes Valentin 2021.05.26. 16:48:38

@Irbisz: Hát igen, sokan eléggé alulbecsülik az ősi technológiákat... Meg nem mondom már, melyik (talán német) dokumentumfilmben láttam, de dárdavetővel egész komoly sérüléseket tudtak okozni a mamutbőr-modellen.

Bejegyzés: A régmúlt vadászjelenetéről árulkodnának az új-mexikói nyomok?

Fejes Valentin 2021.05.26. 16:45:42

@Irbisz: A mai napig vitás kérdés, hogy pontosan mekkora szerepe is lehetett az embereknek a megafauna állatainak kipusztításában. Elizabeth Kolbert "A hatodik kihalás" című könyvében említ egy olyan drasztikus példát, amit a hozzászólásod végén írtál. A következő idézet a 300. oldalról való, és Chris Johnson egyik tanulmányára utal: "...ha minden tízfős vadászcsapat elejtett évente csak egy Diprotodont, akkor körülbelül hétszáz év leforgása alatt minden Diprotodon kiveszhetett több száz kilométeres körzeten belül.".

Bejegyzés: Elődeinkkel szívhatott egy levegőt az utolsó egytülkű rinocérosz

Irbisz 2021.05.26. 16:34:18

"A jelek nagy valószínűséggel vadászatra utalnak, ami ugyanakkor nem járhatott sikerrel, a kezdetleges fegyverek nehezen ejthettek sebet még ezen a kisebb földilajháron is. "

Ennek a feltételezésnek mi az alapja? Az akkori vadászok a megafauna vadászatához szoktak hozzá, évezredes tapasztalatuk volt benne, és a lomha óriáslajhár a könnyebb zsákmányok közé tartozott. Eltűnésük is az ember megjelenéséhez köthető, ahogy haladtak délre a mai indiánok ősei, úgy pusztultak ki szépen a földi lajhárok, mérettől függetlenül. Fegyvereik meg nekünk voltak csak kezdetlegesek, hozzáértő kezekben elég hatásosak voltak.

Bejegyzés: A régmúlt vadászjelenetéről árulkodnának az új-mexikói nyomok?

Irbisz 2021.05.26. 16:34:16

"Bár utolsó mohikánjaik még találkozhattak közvetlen eleinkkel, a faj sorsát nagy valószínűséggel mégsem ők, hanem a klímaváltozás, pontosabban annak közvetlen következményei pecsételhették meg. A legutóbbi glaciális maximum alatt (mely körülbelül 27 ezer évvel ezelőtt érhette el tetőfokát) az otthonául szolgáló nyílt, füves vidékek örökkön fagyos pusztákká alakultak át, ehhez a helyzethez pedig csak kevesen tudtak alkalmazkodni."
Ez a magyarázat érthető és logikus is, de a pleisztocénben volt már előtte több eljegesedés, amit túléltek. Viszont azokban még nem volt jelen a mai ember, ezért számomra nem érthető, miképp lehet kizárni az ember (komoly) szerepét a kihalásukban? Bizonyítani időgép híján nem lehet, de kizárni még kevésbé, mert a vadászatra szakosodott modern emberek a számítások szerint már minimális vadászattal is komoly/meghatározó szerepet játszhattak a megafauna lassan szaporodó nagyvadjainak kihalásában.

Bejegyzés: Elődeinkkel szívhatott egy levegőt az utolsó egytülkű rinocérosz
süti beállítások módosítása